Hypnofobi/Sömnfobi

"Hypnofobi/Sömnfobi är en överdriven rädsla för sömn och för att somna.

Hypnofobi/sömnfobi förekommer framför allt i vissa perioder i barnaåren då barnet är upptaget med tankar på döden och döendet och står då ofta för en rädsla att inte vakna upp igen, alternativt att man ska dö under sömnen.

I samband med svåra mardrömmar eller sk flashbacks vid posttraumatiskt stressyndrom kan man också se hypnofobi/sömnfobi och då i första hand som en undvikandereaktion där det är rädslan för mardrömmar som ligger bakom oviljan att somna. Man kan även få hypnofobi/sömnfobi av att se filmer och bli rädd för dem.

Med hjälp av NLP går hypnofobi/sömnfobi att lindra och personen upplever mindre obehag och kan leva ett normalt liv."

 

Nu vet jag vad jag lider av.. Skönt att ha ett namn på det. Och att det finns hjälp & behandling att få.
För det här går inte längre. Föregående natt var en riktigt jobbig natt. Igen. Och jag är hos min älskade Jerry den här helgen. Jag brukar kunna sova tryggt med honom. På sista tiden är det de enda som har fungerat. Vilket har lett till att jag sovit dåligt eller ytterst lite på veckorna (med sänglampan tänd och tvn framrullad framför sängen och ibland en lugnande bra bok att läsa..) och har sovit som en stock med honom på helgerna. Men nu är det tydligen slut på det oxå...
Jag måste få hjälp med det här! Förutom att det är mycket obehagligt och jag börjat hata när det är dags att gå och lägga sig, så blir jag trött och irriterad. Känner av det både psykiskt och fysiskt. Väldigt jobbigt.

Ska söka upp en terapeut eller liknade som har hand om denna typ av fobi.
Ska även kolla upp vad NLP innebär.

 

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Mattias

Hej jag har också sömnfobi. Är lite kritisk till NLP men jag har skickat email till dem för att höra mer. Jag fick min sömnoro redan när jag var 5 -6 år.

2012-01-02 @ 16:08:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0